Basic Fit maakt onderdeel uit van de groep rond Health City. Een Nederlandse onderneming die al meer dan 30 jaar actief is in de wereld van fitness en healtchcare. Ook Fitness First behoort bijvoorbeeld tot diezelfde keten. Deze onderneming kende vooral de laatste 10 jaar een fikse groei. Om het bedrijf meer groeipotentieel te geven werd in 2005 toenadering gezocht tot investeringsgroep Waterland, dat 50 procent van de aandelen in handen kreeg. Sindsdien staan de groeicijfers centraal. Zo werd in 2009 bijvoorbeeld Basic Fit overgenomen. Jaarlijks streeft het ernaar 15 clubs te openen in gans Europa. Met zijn 280 clubs verspreid over het hele continent is het de grootste fitnessketen in Europa. De focus ligt hierbij vooral op de BeNeLux, Spanje, Frankrijk en Duitsland. De gehanteerde strategie is even simpel als geniaal. Bereik een zo groot mogelijke doelgroep en hou de kosten zo laag als mogelijk. Zo staat Health City bekend als het premium merk. Dit all inclusive pakket, dat om en bij de 50 euro per maand kost, omvat naast fitness ook de toegang tot enkele healthcare faciliteiten. Doelgroep hier is de brede middenklasse, die op zoek is naar comfort en daar best iets meer wil voor betalen. Met Basic-Fit wordt dan weer gemikt op de meer prijsbewuste consument. Pittig detail, in september van dit jaar kochten de oorspronkelijke oprichters opnieuw alle aandelen over van Waterland.
"Met zijn 280 clubs verspreid over het hele continent is het de grootste fitnessketen in Europa"
Addertjes onder het gras
Toegegeven, bij Basic Fit is men niet over één nacht ijs gegaan bij deze plotse hemelbestorming. Al in 2011 was het bedrijf actief in België, maar maakte het amper reclame voor zijn activiteiten. Niet onlogisch aangezien BF toen slechts in 7 grote centrumsteden aanwezig was. Nu het zijn diensten over heel België kan aanbieden (80 vestigingen) is het tijd voor de grote doorbraak. De timing van de grootscheepse mediacampagne is goed gekozen. De eindejaarsperiode is doorgaans het moment van het jaar dat er goede voornemens worden gemaakt. Sporten en afvallen is er eentje die bij heel veel mensen bovenaan het lijstje staat. BF speelt daar nu dus handig op in. Een maandabonnement kost 15,95 euro. Voor dit bedrag kan ook de rest van het gezin aan de slag. Veel service hoeft u alvast niet te verwachten. De fitnesszaken zijn sober ingericht, het interieur oogt bijzonder strak en de dienstverlening wordt tot een minimum beperkt. Van een gratis proefles heeft men bijvoorbeeld nog nooit gehoord. Wie wil komen fitnessen moet meteen een jaarcontract afsluiten. Pech als je na een maand tot het besef komt dat dit toch niet helemaal je ding is. Wie wil genieten van de gunstige promotie (15,95) moet meteen het hele jaar vooruit betalen. Voor een maandelijkse domiciliëring rekent men 2 euro extra. Wil je trainen onder deskundige leiding van een fitnesscoach, iets wat bij andere fitnessketens standaard in de prijs begrepen is, dan betaal je daar maandelijks 5,95 extra voor. Opzeggen kan pas een maand voor je jaarcontract afloopt middels een aangetekend schrijven. In het andere geval wordt je abonnement stilzwijgend verlengd. Per ongeluk je kaart kwijt gespeeld? Pech dat kost je dan 15 euro. En er zijn wel meer zo'n addertjes onder het gras. Wie zich bijvoorbeeld verheugt op een stevige workout tijdens een feestdag is eraan voor de moeite. De ketens zijn dan gesloten om kosten te besparen. Hoorde ik daar iets over een efficiënte en effectieve organisatiestructuur? Ook in het weekend kan je in de meeste zaken maar van 9-16 uur terecht. Nog straffer is dat enkel de vestiging in Anderlecht door de week 24/24 geopend is. Van discriminatie gesproken. Waarom kan dit dan niet in pakweg Hasselt of Herentals? Juist ja, kostenefficiëntie.
Basic-Fit claimt uniek in zijn soort te zijn. De Ryanair van de fitness wordt wel eens gezegd. Of BF eenzelfde revolutie kan ontketenen dan O'Leary en de zijnen valt nog af te wachten. Wie 15 jaar geleden beweerde dat men vandaag de dag voor 50 euro op en af naar Barcelona kan vliegen werd voor gek verklaard. Et voila, vandaag kan het. Maar zitten we hier eigenlijk wel op te wachten? Wie intekent bij BF is vooral op zichzelf aangewezen. Geen professionele coach die je steunt als het wat minder gaat. Geen aanpassing van je schema wanneer je toch net iets te veel hooi op je vork neemt. Het hangt er dan maar net van af hoe gemotiveerd je bent om die kilo's te verliezen of in vorm te raken. Je kan dan wel gratis gebruik maken van een virtueel coachingsprogramma en app, maar er gaat toch niets boven echt menselijk contact als je het mij vraagt. Laat ons hopen dat de komst van BF een verdere democratisering van de sector in gang kan zetten. In veel fitnesszaken betaal je al gauw 40 tot 50 euro voor een maandabonnement. Dat is in tijden van crisis voor veel mensen een struikelblok. Je kan natuurlijk ook nog gewoon je loopschoenen aanbinden en een eindje gaan joggen. Minstens zo efficiënt en het gebruik van de wegen is vooralsnog helemaal gratis.